Nye anbefalinger skal tiltrække flere elever til struktørfaget

Nye anbefalinger skal tiltrække flere elever til struktørfaget

Der er lige nu stor aktivitet i bygge- og anlægsbranchen, og det vil der være i mange år frem med opgaver som klimatilpasninger og omstilling til et bæredygtigt samfund. Derfor er der i den grad behov for flere håndværkere i byggebranchen – ikke mindst anlægs- og bygningsstruktører. 


Gennem de sidste år har Det Faglige Fællesudvalg for Struktør, Brolægger- og Tagdækkerfaget derfor haft fokus på, hvordan eleverne på grundforløb 1 (GF1) bliver præsenteret for bygnings- og anlægsstruktøruddannelserne på et højt niveau, så de forhåbentlig ender med at vælge struktøruddannelsen. På baggrund af analyser og faglærerforløb i projektet ”Bedre introduktion af struktøruddannelserne på grundforløb 1” har udvalget lavet en ny struktørfolder med anbefalinger for præsentationen af struktøruddannelsen for GF1-elever og gode råd til faglærernes undervisning. Denne folder blev sendt ud til faglærere, uddannelsesledere og lokale uddannelsesudvalg ultimo januar i år.

Vi har talt med en anlægsstruktørfaglærer Luna Iburg fra ZBC og uddannelsesleder Stig Rasmussen fra EUC Sjælland (Næstved) om, hvilke anbefalinger de bruger for at tiltrække flere GF1-elever til struktøruddannelserne.

Meningsfuld opgave og Mariekiks med skumfiduser

Anlægsstruktørfaglærer Luna Iburg fra ZBC fortæller, at ZBC prøver at bruge nogle af anbefalingerne, bl.a. det at struktørfaglærerne er med på GF1 for at præsentere deres fag og møde deres fremtidige elever. Desuden arbejder de allerede med to ugers virksomhedspraktik på GF1.

På ZBC har de, hvad angår rådet til faglærerne om at give eleverne en meningsfuld opgave, givet GF1-eleverne en støbeopgave, som de fulgte fra start til slut i den uge, de har fulgt struktørerne. Men det sociale er også vigtigt, siger Luna Iburg:

- Vi har fra første dag lagt vægt på teambuilding, hvor de fx har lavet en fælles, sjov opgave med Mariekiks og skumfiduser. Det skal leges ind. De skal mærke, at det er hyggeligt at gå på uddannelsen. Vi viser dem både miljøet og faget. Eleverne er nødt til at føle sig set, og at der er plads til dem.

ZBC prøver så vidt muligt, at det er en faglærer, der viser rundt på skolen, så eleverne bliver trygge og de mærker en rød tråd igennem optaget og uddannelsen, og de føler sig holdt i hånden hele vejen.

Luna Iburg mener, at de på struktøruddannelsen på GF2 har fået fire-fem elever på grund af deres præsentation af uddannelsen, som de muligvis ikke ville have fået ellers.

Fordobling af antal struktørelever de sidste fem år
Uddannelsesleder Stig Rasmussen, EUC Sjælland (Næstved-afdelingen), siger, at mange af de ting, der er blevet sammenfattet i struktørfolderen til skolerne, er sket på baggrund af de erfaringer, som EUC Sjælland har gjort sig med struktøruddannelsen:

- Vi har supergode erfaringer, fordi vi præsenterer faget på en ligeværdig måde som de øvrige fag. Vores GF1-elever får lige så lang tid hos struktørerne som hos tømrerne og murerne. De er der mellem 12-15 dage på GF1. Vi præsenterer faget på erhvervsskoleniveau, så eleverne får lov til at prøve tingene, som de gør på GF2. De får lov til at prøve den virkelighed, der er.

Stig Rasmussen forklarer, at eleverne får rigtige opgaver såsom forskallings-, støbnings-, belægnings- og kloakopgaver, og det er de samme lærere, der præsenterer det for eleverne, som de senere får på GF2. Det er superengagerede faglærere, der vil de unge og virkelig brænder for faget.

- Det er årsagen til, at vi har fordoblet antallet af elever på STB-uddannelserne inden for de seneste fem år. Vi har også et godt samarbejde med lokale virksomheder. Virksomhederne besøger os tit, og vi er i konstant forløb med hver eneste lærling. På GF1 møder virksomhederne eleverne, og de kommer ud i praktik på GF1 og laver uddannelsesaftaler efterfølgende.

Start tidligt med at præsentere struktørfaget
EUC Sjælland gør også meget andet for at tiltrække elever til struktørfaget, og det starter helt ned i 6.-7. klasse.

- Vi gør meget ud af at præsentere skoleelever for uddannelsen. De unge mennesker får lov til at komme forbi fra 6. – 7. klasse helt op til udskolingen. Vi har også haft hele pigehold ude, hvilket er noget kommunerne hjælper os med at arrangere. Vi har struktørfaget fast med i de programmer, for det har været et lille fag for os, og vi har haft ønsker om, at det har kunnet bære sig selv økonomisk, slutter Stig Rasmussen.

Jens Kirkegaard, formand for Det Faglige Fællesudvalg for Struktør, Brolægger- og Tagdækkerfaget, er glad for, at skolerne arbejder så aktivt med at få flere elever til struktøruddannelsen:

- Vi er glade og taknemmelige for, at skolerne arbejder for at skaffe flere GF1-elever til struktøruddannelsen, og at de tager anbefalingerne i folderen til sig. Vi ved, at én af vejene til, at flere elever vælger uddannelserne, er et inspirerende og engagerende GF1-forløb med undervisere, der brænder for faget og eleverne. At der allerede er mange, der følger de anbefalede tiltag på skolerne, kan vi se på det rekordhøje antal elever, 298 i alt, der i januar i år er startet på struktøruddannelsen. Det er en 16 % stigning i forhold til januar 2023 og en 24 % stigning i forhold januar 2022.