Nyt projekt sætter fokus på bæredygtighed, affaldshåndtering og renovering

Nyt projekt sætter fokus på bæredygtighed, affaldshåndtering og renovering

Foto: Jacob Vad

Nyt projekt sætter fokus på bæredygtighed, affaldshåndtering og renovering ved træfagenes svendeprøver

I uge 40 var syv grupper af elever og studerende fra Next Uddannelse København, Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering (KDAK) samt Danmarks Tekniske Universitet (DTU) travlt beskæftiget med at designe og bygge vægelementer af genbrugsmaterialer som led i et pilotprojekt om bæredygtighed, affaldshåndtering og renovering. Opgaven var at lave et bygningselement, der var ”Designed for Disassembly” og udført af materialer fra de netop afsluttede svendeprøver for tømrerspecialet.

Deltagerne gik til opgaven med krum hals og deres forskellige faglige udgangspunkter. På trods af den relativ korte tid lykkedes det for alle syv grupper at komme med nogle spændende bud på løsning af opgaven.

Projektets formål

Formålet med projektet, der er støttet af en bevilling fra Grundejernes Investeringsfond, er at udvikle et eller flere undervisningsforløb om renovering, der kan indgå i de enkelte uddannelser.

Uddannelseskonsulent i Byggeriets Uddannelser, Jacob Vad, fortæller om projektet:

 ”Det faglige udvalg for Træfagenes Byggeuddannelse deltager også i projektet. For Det faglige udvalg var tanken oprindeligt, at få beskrevet et valgfrit specialefag, der kunne indgå i tømrerspecialets talentspor. Det mål har imidlertid ændret sig i løbet af den proces, der har været med at udvikle projektet. Blandt andet fordi der sideløbende har været en diskussion både i Det faglige udvalg og med erhvervsskolerne om, hvorvidt tømrerspecialets uddannelsesmål om bæredygtighed, affaldshåndtering og renovering kan bruges mere målrettet i skolernes håndtering af svendeprøverne. Det resultat der nu tegner sig for Træfagenes Byggeuddannelse kunne være et undervisningsfag, der tager udgangspunkt i at skille svendeprøverne ad og genanvende materialerne i undervisningen. Noget de fleste skoler allerede gør, men at det sker som en integreret del af undervisningen og som led i undervisning i bæredygtighed, affaldshåndtering og renovering er nyt.

Med det arbejde vi har set eleverne udføre i dag, mener jeg, at det bestemt er noget vi skal arbejde videre med. Og så kan man jo håbe på, at netop den tværfaglighed, der er i dette projekt, kan være med til at flere unge håndværkere får øjnene op for de efteruddannelsesmuligheder, der er med en erhvervsuddannelse.”

Møde-karavane

I forhold til projektet gennemføres der nu en ”møde-karavane” på erhvervsskoler, arkitektskoler og ingeniøruddannelser, for at give et bredt kendskab til initiativet for relevante undervisere, studerende og elever. Endvidere produceres der en video, der dokumenterer projektarbejdet og indeholder interview med deltagere og medlemmer af styregruppen.

Projektet forventes afsluttet i slutningen af 2018.

Se billeder fra pilotprojektet her