Samarbejdet mellem to erhvervsskoler har fordoblet antal struktørelever

15. aug. 2024

Et samarbejde mellem TECHCOLLEGE og AMU Nordjylland har resulteret i, at tilgangen til struktøruddannelsen på AMU Nordjylland i år er fordoblet. Succesen skyldes et godt samarbejde mellem skolerne og en faglærer, der forstår at sælge faget til eleverne.

Krav om flere og yngre elever til struktørbranchen

Da Jens Gjødsbøl i 2017 startede som uddannelseschef hos AMU Nordjylland, var opgaven fra det lokale uddannelsesudvalg helt klar: Find flere og gerne yngre elever til struktørbranchen. Uddannelsesdirektør Jens Gjødsbøl fortæller: ”Det startede som et AMU Nordjylland-projekt om at få fat i nogle af de yngre grundforløb 1-elever (GF1). Vi manglede elever og lærlinge på struktøruddannelsen, og det gør vi stadig: Lige nu mangler vi mellem 20-40 lærlinge til struktørlærepladser i vores region.”

Udfordringen var, at GF1-eleverne fra TECHCOLLEGE efter at have været på en uges introbesøg på AMU Nordjylland for at prøve struktørfaget af, ikke valgte struktøruddannelsen, da det var tid til uddannelsesvalg.

Derfor ansatte erhvervsskolen i september 2021 anlægsstruktørfaglærer Steffen Loi Jørgensen til at være til stede alle 20 uger på GF1, herunder de sidste 10-12 uger på TECHCOLLEGE, for på den måde at lære eleverne at kende og skabe mere interesse for struktørfaget.


At vælge uddannelse efter interesse - ikke familiens forventninger

Faglærer Steffen Loi Jørgensen kører introprogrammet for struktørerne i den uge, GF1-eleverne er på besøg hos AMU Nordjylland som en del af deres introforløb på GF1. Uddannelsesdirektør Jens Gjødsbøl slår fast: ”Så bliver det lige pludselig synligt for GF1-eleverne, hvad struktørfaget handler om, og derefter bliver det et spørgsmål om at vælge uddannelse efter interesse og ikke efter, hvad ens familie gerne vil have, man bliver, eller hvad kammeraten vælger.”

Faglærer Steffen Loi Jørgensen arbejde har givet pote, for i januar 2024 var der seks elever, der valgte struktøruddannelsen mod et snit på en - tre tidligere. Steffen Loi Jørgensen har lagt mærke til en positiv udvikling blandt de nye elever: ”På det nye hold GF1-elever, der er startet efter sommerferien, er det første gang, jeg har oplevet, at der var 6, der tilkendegav, at de gerne vil være struktør - som førstevalg. Det plejer altid at være deres andet valg.”


”Jeg fanger eleverne”

Faglærer Steffen Loi Jørgensen får alle godt 220 GF1-elever igennem introforløbet på AMU Nordjylland, og de får lov til at arbejde med struktøropgaver, så de oplever, hvad skolen kan bidrage med. Han forklarer: ”Det er et af de store salgspunkter, at jeg kan få dem hen på skolen. Der er ikke nogen tvivl om, at jeg fanger eleverne, fordi jeg selv synes, uddannelsen er så fed. Men det skal ikke være en konkurrence mellem fagene. Det er ikke det, det handler om.”

Steffen Loi Jørgensen mener selv, at hans måde at være på er grunden til, at han er faldet så godt til på TECHCOLLEGE. Det er helt klart en fordel, at han arbejder på skolen. Han konkluderer: ”Vi har fået en supergodt GF1-team deroppe. Det vigtigste er, at eleverne har det godt, og at de træffer det rigtige valg, og det er der bred konsensus om blandt alle faglærerne. De har været gode til at give plads mig.”

TECHCOLLEGE’s udviklingskonsulent Karina Vestergaard ser også en styrke i, at Steffen Loi Jørgensen indgår i skolens GF1-team, møder og dagligdag sammen med de andre faglærere på skolen.


Fokus på de unges fremtid

Kan den gode samarbejdsmodel, som AMU Nordjylland og TECHCOLLEGE har, kopieres til hele landet?

Uddannelsesdirektør Jens Gjødsbøl fra AMU Nordjylland svarer: ”Modellen for samarbejdet om GF1-eleverne er god, hvis man kan finde ud af at arbejde sammen, hvor vi som skoler kan være meget protektionistiske. Økonomien spiller en stor rolle. Det vigtige er den gode dialog, vores ønsker om at bruge ressourcer på projektet og TECHCOLLEGE’s ønsker om at samarbejde.”

Jens Gjødsbøl mener også, skolerne skal være dygtigere til at forholde sig til uddannelsesvalget og se, hvor der er lærepladser: ”Hvad er det lige, vores unge mennesker har behov for? Vi skal vejlede og sælge dem et job, en karriere, et erhverv.”