Faglige udvalgs indsatsområder

De faglige udvalg beslutter hvert puljeår, hvilke indsatsområder der skal være fokus på.

Indsatsområder

Det Faglige Udvalg for Træfagenes Byggeuddannelsens indsatsområder for 2024 puljen

Øget søgning med fokus på:

  • Kvinder og samarbejde med Boss Ladies
  • Større diversitet i søgning til træfagenes byggeuddannelse
  • Indsatser, der nytænker brobygningsindsatser med grundskolerne fra 7. klasse.
  • Indsatser, der fremmer søgning til EUX


Øget kvalitet med fokus på:

  • Øget gennemførelse og reduktion af frafald


Flere lærepladser med fokus på:

  • Opnåelse af 60-80 procent målsætningen
  • Skoleoplæring: Kvalitet og flere elever i uddannelsesaftale med virksomheder


Herudover vurderes projekterne også på:

  • Sammenhæng med det faglige udvalgs egne projekter, såsom Boss Ladies, Gør Noget Nu kampagnen og Mangfoldige Erhvervsskoler
  • Kvaliteten af ansøgningens beskrivelser af formål, aktiviteter og effekter
  • Hvorvidt der er tale om aktiviteter, der bør lægge i skolens almindelige drift. Udvalget yder ikke tilskud til almindelig drift, der finansieres af taksameter.
  • At projekterne er nytænkende og har en ny tilgang til kendte problematikker samt en plan for implementering i drift.
  • At det lokale uddannelsesudvalg er involveret i projektet fra starten.

Det Faglige Fællesudvalg for Murer-, Stenhugger- og Stukkaturfagets indsatsområder for 2024-puljen

Øget søgning med fokus på:

  • Kvinder
  • Indsatser, der nytænker brobygningsindsatser eller andre indsatser rettet mod grundskolerne fra 7. klasse.
  • Større overgang fra GF1 til udvalgets uddannelser


Øget kvalitet med fokus på:

  • Øget gennemførelse og reduktion af frafald
  • Elevcoaching, arbejdsmarkedsparathed, lærepladssøgning


Flere lærepladser med fokus på:

  • 80 procent målsætningen på skoler og uddannelser, hvor der er usikkerhed om opnåelse af 80 procent målsætningen.


 De små fag:

  • Projekter, der retter sig mod de små fag – stenhugger og stukkatør.


Herudover vurderes projekterne også på:

  • Sammenhæng med det faglige udvalgs egne projekter, såsom Gør Noget Nu kampagnen, EUD-praktikvejlederkurser mv.
  • Kvaliteten af ansøgningens beskrivelser af formål, aktiviteter og effekter
  • Hvorvidt der er tale om aktiviteter, der bør lægge i skolens almindelige drift. Udvalget yder ikke tilskud til almindelig drift, der finansieres af taksameter.
  • At projekterne er nytænkende, og har en ny tilgang til kendte problematikker samt en plan for implementering i drift efterfølgende.
  • At de lokale uddannelsesudvalg er inddraget i projekterne fra starten.

Det Faglige Fællesudvalg for Struktør-, Brolægger- og Tagdækkerfagets indsatsområder for 2024-puljen

Øget søgning med fokus på:

  • Kvinder og samarbejde med Boss Ladies
  • Indsatser, der nytænker brobygningsindsatser eller andre indsatser rettet mod grundskolerne fra 7. klasse.
  • Større overgang fra GF1 til STB's uddannelser


Øget kvalitet med fokus på:

  • Øget gennemførelse og reduktion af frafald
  • Kompetenceudvikling af faglærere


Flere lærepladser med fokus på:

  • Fortsat understøttelse af det igangværende initiativ ift. samarbejde mellem skole og virksomhed på tagdækkeruddannelsen


Herudover vurderes projekterne også på:

  • Sammenhæng med fælles projekter, såsom Boss Ladies, Gør Noget Nu kampagnen, EUD-praktikvejlederkurser mv.
  • Kvaliteten af ansøgningens beskrivelser af formål, aktiviteter og effekter
  • Hvorvidt der er tale om aktiviteter, der bør lægge i skolens almindelige drift. Udvalget yder ikke tilskud til almindelig drift, der finansieres af taksameter.
  • At projekterne er nytænkende og har en ny tilgang til kendte problematikker samt en plan for implementering i drift efterfølgende.
  • At de lokale uddannelsesudvalg er inddraget i projekterne fra starten.

Det Faglige Udvalg for Isoleringsfaget indsatsområder for 2025-puljen

Glarmesterfagets faglige udvalg indsatsområder for 2025-puljen

Det Faglige Uddannelsesudvalg for Anlægsgartneri indsatsområder for 2025-puljen